پیام خطا

  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).

برخورد با بی اخلاقی در تئاتر

گزارشی از نشست رسانه ای حسین پارسایی در خصوص عملکرد مرکز هنرهای نمایشی در سه ماهه دوم سال ۸۷

برخورد با بی اخلاقی در تئاتر

سید جواد روشن:دومین نشست رسانه ای حسین پارسایی ، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی ، صبح سه شنبه ۱۹ شهریورماه در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.به گزارش سایت تئاترمقاومت در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگان رسانه های جمعی برگزار شد ، حسین پارسایی در ارزیابی کلی خود از عملکرد مرکزهنرهای نمایشی در ۶ ماهه نخست سال ۸۷ گفت: به نظر من مرکز هنرهای نمایشی در این مدت و به نسبت سال های گذشته از لحاظ کمی و کیفی متفاوت و موفق بوده است. برگزاری اردیبهشت تئاتر ایران، شروع به کار پروژه چهار فصل ، برگزاری جشنواره های تئاتر عروسکی و فتح خرمشهر، اعزام هنرمندان و گروه های نمایشی به خارج از کشور و... همه نشان از اجرای کارهای مفید و موثر مرکز هنرهای نمایشی است که مورد استقبال هم قرار گرفته است.وی درباره وضعیت فعلی تئاتر شهرستان‌ها توضیح داد: ما به اندازه ای که در حمایت از تئاتر شهرستان شعار داده ایم انجام وظیفه کرده ایم و این وظیفه مدیران استان هاست که در این زمینه گزارش دهند و پاسخگو باشند. ما در تئاتر شهرستان‌ها فقط سیاستگذار هستیم و نقش نظارتی و هدایتی داریم و هر استان هر چقدر که توانایی پذیرش داشته باشد به همان اندازه نیز حمایت خواهد شد.او ادامه داد: اجرای نمایش‌های تهرانی در شهرستان‌ها منوط به تمایل مدیران استان‌ها ست و هر استان که اعلام آمادگی کند ما نمایشی را برای اجرا ارسال خواهیم کرد. پرداخت دستمزد گروه بر عهده مرکز هنرهای نمایشی است ولی اسکان ، پذیرایی و تبلیغات بر عهده استان است. برگزاری جشنواره های تئاتر استانی و حمایت از اجرای تئاتر نیز بر عهده مدیر کل استان است ولی متاسفانه برخی از مدیران ترجیح می‌دهند بودجه خود را صرف امور دیگری كنند. اگر مدیری نخواهد برای اجرای تئاتر هزینه کند من جوابگو نخواهم بود و این به معنی آن است که آن مدیر به بخشی از وظیفه خودش در استان عمل نکرده است.وی گفت: برای برگزاری جشنواره های تئاتر در استان های مختلف ما ظرفیت استان ها و میزان تمایل آنها را در نظر می گیریم و در صورت تائید یک قرار داد پشتیبانی با آن استان منعقد می کنیم. معمولا هزینه های اجرایی و دستمزدها بر عهده ماست و تامین سالن اجرا ، اسکان ، تبلیغات محیطی و پذیرایی از گروه های شرکت کننده بر عهده استان میزبان است و باید کیفیت آنچه ارائه می شود به تائید دبیر جشنواره برسد.ما به وظیفه مان عمل می کنیمبارها این جمله را شنیده ایم که " مکلف به انجام وظیفه هستیم و نه نتیجه" حسین پارسایی نیز در خصوص دعوت از گروه های خارجی برای اجرا در ایران این کار را وظیفه مرکز هنرهای نمایشی می داند و معتقد است عدم استقبال نباید باعث شود ما به وظیفه خودمان عمل نکنیم. پارسایی در این خصوص گفت: اولویت ما با نمایش‌های ارزان، مختصر و موثراست. ما در وهله‌ اول مناسبت اجرای آن اثر در ایران را می‌سنجیم، سپس امکانات خودمان را برای عقد قرارداد در نظر می‌گیریم .از آنجایی که هزینه حضور و اجرای یک گروه در ایران زیاد است معمولا این کار با با مشارکت سفارت ها انجام می دهیم و بخشی از هزینه را پرداخت می کینم. البته برخی از گروه‌ها تمایلی به اجرای عمومی و اقامت طولانی در ایران ندارند و ترجیح می‌دهند تنها چند اجرا در جشنواره تئاتر فجر داشته باشند.او درباره عدم استقبال تماشاگران از نمایش «نقاشی با شبنم» محصول كشور صربستان توضیح داد: میزان استقبال مخاطب به تنهایی کافی نیست و امری نسبی است. برخی از مخاطبان این نمایش را پسندیده‌اند و نمی‌توان به خاطر عدم رضایت عد‌ه‌ای ، وظیفه خودمان را انجام ندهیم.ظاهرا جناب پارسایی فراموش کرده اند که دعوت از کارهای ارزشمند و با کیفیت نیز وظیفه مرکز هنرهای نمایشی است و نباید این انجام وظیفه به هر قیمیت انجام شود. طبق گفته وی ، حضور گروه صربستان در ایران به صورت مشارکتی انجام شده و تنها ۱۰۰۰۰ یورو هزینه داشته است.انجمنی که منحل نشدهصحبت از وضعیت انجمن نمایش تا حدودی تکراری و خسته کننده شده است. مرکز هنرهای نمایشی به دلایلی از جمله مشکلات اساسنامه ای انجمن نمایش ، تصمیم گرفت انجمن جدیدی را با عنوان انجمن هنرهای نمایشی ایران تاسیس کند و حمایت خود را از انجمن قبلی که سال ها فعال بود قطع نماید. از آنجایی که انحلال انجمن نمایش موانع قانونی داشت ، عدم حمایت از آن به تعطیلی انجمن نمایش منجر شد تا در حال حاضر تنها یک اسم باشد. وضعیت هنرمندانی نیز که از آنجا بیمه داشتند و حقوق می گرفتند به دفتر حقوقی وزارت ارشاد سپرده شده و ظاهرا بیمه آنها نیز از سوی صندوق حمایت از هنرمندان پیگیری می شود.آیا سرانجام انجمن تازه تاسیس هنرهای نمایشی نیز روزی به اینجا خواهد رسید؟حسین پارسایی درباره وضعیت انجمن هنرهای نمایشی ایران گفت: این انجمن کار خود را به طور رسمی از ۱۵ تیرماه آغاز كرده است و از اواخر خردادماه نیز تمام اعتبارات به حساب این انجمن واریز می شود و تمام قرار دادهای نمایشی از این پس در آنجا منعقد خواهد شد. در حال حاضر این انجمن مجری طرح های مرکز هنرهای نمایشی است و ما تنها سیاست گذار و ناظر هستیم .وی در خصوص انجمن نمایش گفت: در مركز هنرهای نمایشی دیگر مكانی به نام انجمن نمایش وجود ندارد و پرونده این انجمن برای همیشه بسته شده. این انجمن موسسه‌ ای حمایتی بوده که دیگر از یارانه‌های دولتی بهره‌مند نمی‌شود و دیگر فعال نیست هرچند منحل نشده است!اتاق مدیر جای این حرف ها نیست!گاهی در محافل تئاتری این صحبت شنیده می شود که مدیر کل اداره هنرهای نمایشی از اجرای یک نمایش حمایت کرد و یا مانع اجرای آن شد. حسین پارسایی با تکذیب این حرف مدعی شد در اتاق مدیر مرکز هنرهای نمایشی ، قول و قرار هیچ اجرایی گذاشته نمی شود و این کار را وظیفه مدیران تالارها دانست. وی گفت: من هیچ دخالتی در اجرا و یا عدم اجرا ی یک نمایش ندارم و متاسفانه برخی جو سازی می کنند و حرف هایی را به ما نسبت می دهند که صحت ندارد . من به هیچ گروهی وعده اجرا نمیدهم و از برخی اظهار نظرها تعجب می کنم با این وجود خودم را مسئول پاسخگویی می دانم چون سیاست ما بر پایه شفاف سازی است.مدیر اداره كل هنرهای نمایشی درباره عملكرد شورای ارزشیابی و نظارت نیز گفت: شورای نظارت هیچ‌گونه سخت‌گیری ندارد و بسیاری از نمایشنامه هایی که از این شورا مجوز نمی گیرند به خاطر ضعف های ساختاری است و نه مشکلات ممیزی البته برخی نیز مشکل محتوایی دارند.او ادامه داد: سیاست ما در این شورا بر پایه گفت و گو و ارائه مشورت به هنرمندان است و با بسیاری از هنرمندانی که آثارشان رد شده است ، جلساتی داریم تا هر دو طرف دلایل خود را ارایه دهند و در بسیاری از موارد نیز به نتیجه مشخصی می‌رسیم كه نمونه‌ آن نمایشنامه‌ «كوكوی كبوتران حرم» نوشته‌ علیرضا نادری است كه بعد از جلسه حضوری مجوز اجرای آن صادر شده است.برخورد با بی اخلاقی های صنفیمتاسفانه در ماه های اخیر خبرهای منتشر می شود که بر اساس آن بازیگران در نیمه راه تمرین گروه را ترک کرده اند تا به پیشنهادهای تصویری پاسخ دهند. این مسئله باعث نارضایتی کارگردانان شده است و اعتراضات آنها به خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی نیز منتقل شد. بر همین اساس قرار است آیین نامه ای برای برخورد با این بی اخلاقی ها تنظیم شود تا حقوق گروه های نمایشی و کارگردانان حفظ شود. پارسایی در این خصوص اظهار داشت: از این پس آیین نامه ای را تنظیم خواهیم کرد که بر اساس آن اگر بازیگری قرارداد داشت و گروه را به بهانه پیشنهادهای تصویری ترک کرد با او برخورد شود. متاسفانه تمام آن‌چه در این شش‌ماه رخ داده است ، با وجود داشتن قرارداد گروه و مشخص بودن زمان دقیق اجرا صورت گرفته و هیچ توجیهی ندارد و تنها نشان از عدم تعهد اخلاقی برخی بازیگران است.وی گفت: در این خصوص با ایرج راد ، مدیرعامل خانه تئاتر نیز نامه نگاری کرده ایم و خواهان مشارکت خانه تئاتر هستیم. خانه تئاتر باید از لحاظ صنفی و مرکز از لحاظ مادی با این مسئله برخورد کند و امیدوارم به زودی یک گروه داوری شامل نمایندگان مرکز و خانه تئاتر در این زمینه تشکیل شود تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.لازم به یادآوری است که اگر بخواهیم از حقوق صنفی هنرمندان تئاتر حمایت کنیم نباید در هنگام تنظیم قرار دادها نیز زحمات هنرمندان تئاتر را فراموش کنیم. وقتی دعوت از چهره های سینمایی و یا تلویزیونی برای تئاتر یک ارزش شده است و مدیران مرکز هنرهای نمایشی نیز ظاهرا برا ی حضورهایی این چنینی هزینه می کنند، مسلما نمی توان ادعای حمایت صنفی داشت. اگر هنرمندی سال ها پیش در تئاتر حاضر بوده و لی بیش از یک دهه است که از تئاتر فاصله گرفته و یا اصلا سابقه تئاتری ندارد چرا باید قرارداری بالاتر از هنرمندان فعال تئاتری داشته باشند؟ این تبعیض ها هنرمنان تئاتر را تشویق می کند تا به پیشنهادهای تصویری پاسخ مثبت دهند.مدیر تولید یا کارگردان؟حسین پارسایی درباره تعریف مدیر تولید در تئاتر گفت: مدیر تولید در تئاتر پدیده‌ای است كه تجربه نشده و در شرایط كنونی كارگردان به منزله مدیر تولید و مجری طرح فعالیت می‌كند كه این کار اعتراضاتی را نیز به همراه دارد ولی نمی توانیم مطمئن باشیم با حضور مدیر تولید این مشکلات برطرف شود.او ادامه داد: درحال حاضر افراد مجربی نداریم تا به عنوان مدیر تولید بتوانند شرایط اقتصادی یك گروه نمایشی را اداره كنند و هنوز كسی قدرت ریسك‌پذیری در این زمینه را پیدا نكرده است. این کار نیاز به کارشناسی دارد و در صورت لزوم باید مدیر تولید برای تئاتر نیز تعریف شود.پارسایی در ادامه این نشست با تأیید این مسئله که حضور برخی از افراد در شوراهای بازخوانی و بازبینی جشنواره‌های مركز هنرهای نمایشی تكراری شده است ، گفت: این نقد به ما وارد است و لازم است تا در این زمینه از نیروهای جوان و جدید نیز استفاده کنیم و این دایره بسته باز شود.مناظره را دوست دارممسئله دیگری که در این نشست طرح شد ، متوقف شدن جلسات کارگردانان با مدیرکل اداره هنرهای نمایشی بود که پارسایی عنوان کرد اگر این جلسات موثر باشد و هنوز تمایلی برای ادامه آن وجود داشته باشد، برگزاری این جلسات را از سر خواهیم گرفت.وی گفت: من مناظره را دوست دارم و حاظرم برای مشخص شدن حقایق و رفع سوء تفاهمات با هر کس که شبهه ای در خصوص مسائل تئاتر دارد مناظره کنم.او تاکید کرد: برگزاری این جلسات برای شفاف سازی ، رفع ابهامات و تعامل بیشتر با هنرمندان است و نباید رسانه ای شود.وی در مورد حمایت از متون ایرانی نیز گفت: به منظور ترغیب نویسندگان ایرانی مقرر شد از ابتدای امسال از كارگردان‌هایی كه خود مولف هستند ، تنها متونی را بپذیریم كه جزء آثار خودشان و یا نویسندگان ایرانی دیگر باشد. چون در این مدت متهم شده‌ایم كه نمایشنامه‌نویسان ایرانی را منزوی كردیم.دنبال آمار نیستیممدیر کل اداره هنرهای نمایشی در پایان این نشست درباره تولیدات تئاتری با موضوع سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: در زمینه تولید متون فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم . همچنین در فصل اول پروژه چهار فصل ۱۰ نمایشنامه با موضوع انقلاب و دفاع مقدس تولید شده است که علاوه بر حمایت اجرایی از آنها ف این متون را برای چاپ به انتشارات نمایش داده ایم. علاوه بر این در جشنواره‌های گوناگون تئاتر نیز بخشی را به تولیدات این عرصه اختصاص داده‌ایم و تلاش می‌كنیم این بخش‌ها را با واقعیت‌های تولیدی پیش ببریم و چندان به دنبال آمار نیستیم.در این نشست در خصوص موضوعات دیگری از قبیل اسپانسر و حمایت اقتصادی از تئاتر، ثبت جهانی تعزیه در یونسکو، اعزام گروه ها به خارج ، بازسازی تالار هنر، سند توسعه تئاتر و سازمان تئاتر، کیفیت نمایش ها ی مناسبتی نیز سخن گفته شد.