پیام خطا

  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).

جنگ ؛ درد مشترك انسانها

نگاهی به نمایش "امپراتو و آنجلو"؛نوشته "ایوب آقاخانی" به كارگردانی" امیر دژاكام":

جنگ ؛ درد مشترك انسانها

آی سان نوروزی: نگاه ما به مسئله جنگ مسلماً با نگاهی كه همه مردم دنیا یا بسیاری از آنها به جنگ دارند متفاوت است. ما جنگ را نه موقعیت و فرصتی برای كسب افتخار و پیروزی در نتیجه مبارزه، بلكه رویدادی تحمیلی می دانیم . ۸ سال جنگ ایران و عراق رویدادی بود كه به ملت ما تحمیل شد و واكنش ها در برابر این رویداد تحمیلی انجام یك وظیفه انسانی یعنی دفاع و ایستادگی بود كه به واسطه جنبه های وظیفه مذهبی آن تقدس پیدا كرده و به عنوان دفاع مقدس از آن یاد می شود .اما در كنار جنبه دفاعی مقوله جنگ نگاه ملت ها به جنگ و تحمیل آن از سوی نیرویی به ملت ایران همواره مورد انتقاد بوده است. جنگ یك رویداد غیر انسانی است و به واسطه ویرانی ها و خرابی هایی كه چه به لحاظ انسانی و چه از نظر مادی به وجود می آورد مورد انتقاد قرار می گیرد. نگاه امیر دژاكام به مسئله جنگ با چنین رویكردی در امپراتور و آنجلو مورد پرداخت قرار گرفته است. هر چند كه دژاكام در این نمایش هیچگاه بر واقعه جنگ تحمیلی ایران نیز متمركز نشده و جنگ را به واسطه نتایج مخربی كه برای انسان به بار می آورد مورد انتقاد قرار می دهد. از این روی جنگ در امپراتور و آنجلو با دیدگاهی انسان شناسانه مورد تحلیل قرار می گیرد و حتی می توان گفت كه بعد انسانی قضیه در ادامه داستان نمایشنامه اهمیت بیشتری پیدا می كند و مسئله نتایج و پیامدهای مخرب جنگ را – به عنوان پدیده ای كه به انسان تحمیل می شود – به حاشیه رانده و تنهایی انسان پس از جنگ را در محور پرداخت روایت اش قرار می دهد.شخصیت های نمایشنامه ایوب آقاخانی دو مهاجر جنگ زده هستند كه در دنیایی غریبه گرفتار آمده اند. آنها مهاجرینی هستند كه بواسطه جبر شرایط با یكدیگر مواجه می شوند و حس – یا دردی مشترك- آنها را به یكدیگر نزدیك می كند. غریبگی و عدم ارتباط گفتاری به واسطه ناآشنایی و عدم اشتراك زبانی مقوله ای است كه این دو شخصیت با یكدیگر را با مشكل همراه می كند. اما دیری نمی گذرد كه درد مشترك ایندو شخصیت تبدیل به زبان مشترك آنها می شود. جنگ زدگی و آوارگی پس از جنگ، درد مشتركی است كه زن ایرانی و مرد آفریقایی را به یك نقطه مشترك ارتباطی نزدیك می كند.نمایش تصاویر منتخب از فیلم های سینمایی به عنوان تصویر مشترك ذهن و زندگی این شخصیت ها از كودكی، زندگی، عشق، جامعه و ... شروع می شود و در پایان به جنگ و سرانجام امروزی شخصیت های داستان می رسد. این زبان ارتباطی كه به زیبایی از ذهن اشخاص نمایش خارج شده و در نمایش دژاكام بر پرده صحنه نقش می بندد محور علت ها و محمل رویدادهای كنونی داستان در ارتباط امروز قهرمانان نمایش است.دژاكام و ایوب آقاخانی مسیر خوبی را برای رسیدن به این نقطه انتخاب كرده اند. داستان نمایش آنها زیاده گویی و اضافه پردازی ندارد. شخصیت به واسطه علتی مشترك در نقطه ای به اشتراك رسیده اند و بدون آنكه شناسنامه شان بی جهت و به تفضیل وارد دنیای مورد اشتراك آنها قرار گیرد، با یكدیگر مواجه می شوند. در واقع امپراتور سیاه پوست و آنجلوی ایرانی نمایش به عنوان دو انسان و نمونه ای از بشر ناگریز در تراژدی زندگی معاصر به نمایش در می آید و شخصیتهایی با ویژگی ها و مشخصات خاص و زندگی های پیچیده و مجزا نیستند. اهمیت حضور و اشتراك آنها در نمایش تنها بواسطه اشتراك درد آنها و در نتیجه پیامدهای جنگ است كه دیده می شود و ارزش پیدا می كند. بدین ترتیب امپراتور و آنجلو را می توان روایت انسان و جنگ دانست و تحلیلی كه دژاكام و آقاخانی در گستره ارتباط میان این دو بدان می رسند كاملاً انسانی است.آنچه در پایان نمایش اتفاق می افتد نیز همین است. انسانهای داستان نمایش از درك مشتركشان به نیرویی جادویی و مضاعف دست پیدا می كنند و تبدیل به انسانیت مشترك و نیرومندی می شوند كه دفاع مقدسشان را در برابر جنگ و بی عدالتی آغاز می كنند. مرد سیاه پوست داستان كه حالا تبدیل به یك امپراتور (از منظر زن نمایش) شده است در پایان روایت ناچار است به جنگ با جنگ برود و می گوید:-من دیگه حالا یك آدم عادی نیستم، یك امپراتورم!امپراتور و آنجلو نمایش ساده ای است كه یك روایت ساده از انسانهای معاصر را محور پرداخت قرار داده و مسیر مشخص و درستی را بر اساس اهداف محتوایش برای رسیدن به نتیجه انتخاب كرده است.ایوب آقاخانی – نمایشنامه نویس- و امیر دژاكام – كارگردان نمایش – می خواهند به واسطه اجرای این اثر به طرح مضامین ساده انسانی و تقابل جنگ و صلح بپردازند و برای رسیدن به این منظور زبان اشتراكی انسان را مورد كاركرد قرار داده اند. زبانی كه هر انسانی با هر زبان و در هر جامعه ای می تواند آنرا بفهمد و درك كند؛ درست مثل مرد آفریقایی و زن ایرانی نمایش!