پیام خطا

  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).

بازگشت و مرور

نگاهی به نمایش "کابوس های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو"، نویسنده و کارگردان "نادر برهانی مرند"

بازگشت و مرور

آی سان نوروزی:دیدن نمایش های نادر برهانی مرند که بدون شک از بهترین و خوش سلیقه ترین کارگردان های جوان تئاتر ماست همیشه برایم با یک وسواس همراه بوده است. وسواس در انتخاب وقتی مناسب و بدون دغدغه برای به تماشا نشستن نمایشی خوش ساخت و دوست داشتنی که تجربه آن را با "تهران زیر بال فرشتگان" ، "مرگ دستفروش" و "مرغابی وحشی" داشتم .نادر برهانی ، از آن دست کارگردان هایی است که با دانش و آگاهی کافی و کامل به سراغ تولید مضامین مورد علاقه اش می رود و نتیجه اشراف کامل و تاثیر نگاه او در پرداخت نمایش را به راحتی می توان در مواجهه با آثارش درک کرد.بعد از چند نمایش خوب و خوش ساخت قبلی که از برهانی مرند دیده بودم، "کابوس های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو" نمایش دیگری بود که به واسطه مضمون و محتوا، لحن روایت، ساختار روایی و انسجام و یک دستی اجرا حس لذت بخش تماشای نمایش خوبی دیگری را برایم به همراه داشت.فضای نمایش و اجرای آن به واسطه انطباق با جزئیات واقعی زندگی مخاطب اولین ویژگی ای است که درگیری و ارتباط با داستان و رویدادها را باعث می شود. نادر برهانی در این رابطه ابتدا با معرفی شخصیت هایش که اعضا یک خانواده امروزی هستند مقدمات ورود به فضای داستانش را فراهم می آورد. در واقع قوت نمایش در همین نقطه ارتباط اولیه است که مخاطب را مجذوب موقعیت و رویدادهای داستان می کند.ورود پیاپی شخصیت ها در حالی که هر کدام یک موقعیت یا خصلت و رویداد را با خود بهمراه دارند، تماشاگر را در نخستین دقایق نمایش با جذابیتی نمایشی مواجه می کند که زمینه ساز ارتباطی موثر است که تا پایان ادامه پیدا می کند. ضمن اینکه لحن کمیک و پرداخت طنزآمیز حاصل پرداخت او شخصیت مسعود و اصلان با بازی مجید صالحی و امیر جعفری نیز در این زمینه بسیار موثر بوده است و سهم زیادی در اولین نقاط جذابیت نمایش در ارتباط تماشاگرانش دارد."کابوس های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو" در ادامه به راحتی و ریتمی یکدست و منظم روایت داستانش را آغاز می کند . بعد از این موقعیت خسرو (پدر) که در فضای معلق میان واقعیت و ذهنیت به خانه برگشته است، روایتگر داستان و محتوایی است که نادر برهانی آن را با چینش ساختاری متناسب با این بینابینی روایت مورد پرداخت قرار داده است.در واقع نمایش روایت هایش در بستر همراهی، همزمانی ، جانشینی و همنشینی رویدادها تعریف می کند و بروی هم قرار گرفتن ابتدا و انتهای روایت ها یا بکارگیری ابزارهای ارتباطی مثل تلفن و ... امکانات لازم برای پیشرفت و تعریف این ساختار را به وجود می آورند.نمایش جدید برهانی، بیشتر در ساختار کلی روایت و بطور کمرنگ و جزئی تر در رعایت مولفه های کوچک تر همه امکانات و ابزارهایش را در خدمت قرار گرفتن ذهنیت یا شهودیت حضور قهرمان (خسرو) در کنار واقعیت بکار گرفته و در حوزه ساختار تقریبا بدون نقص به ارائه این شگرد می پردازد. خسرو در خواب یا مرگ بعد از یک تصادف به گونه ای غیر واقعی در عالم شهود به خانه بر می گردد و اتفاقات و بازخوردهای رفتاری و اخلاقی خانواده اش را نسبت به خودش می بیند و می شنود. این حضور شهودی و بازگشت و سیلان در زمان که احتمالا در حالت کما برای او اتفاق می افتد، فرصتی استثنایی را برایش فراهم می آورد تا در آن اشتباهات و رفتارهای ریز و درشت فردی، خانوادگی و اجتماعی اش را از دید سایر اعضاء خانواده و از زبان اطرافیانش مرور کند و به واسطه این مرور دوباره به شناخت و دریافتی جدی تر نسبت به اعمال اش در گذشته دست پیدا کند:- اصلان: خوابم یه رازه مثل مرگ!- خسرو: من فکر می کنم مردماما در عین حال باید اعتراف کرد که همه این قضاوت ها، تعداد شخصیت ها و رویدادهای چندگانه در برخی فصول نمایش کاستی ها و کمبودها یا اشکالاتی را هم وارد کرده اند. به عنوان مثال می توان حضور ماری- عروس خانواده- و ماجرای پیدا شدن دفترچه زندانی شدن پسر خانواده در گوانتانامو- داستان سیستم گرمایشی W.T.Cو ... را از جمله رویدادها و مواردی ذکر کرد که دلیل وجود آن ها در داستان و تاثیر جدی آن در روند روایت موضوع و ... را به سختی می توان مورد تحلیل قرار داد.در واقع روایت های همزمان، تلفیق واقعیت و ذهنیت و بر هم زدن ترتیب زمان در ساختار اجرایی همان گونه که در بیشتر فصول "کابوس ها ..." باعث جذابیت نمایش و کاربرد یافتن مولفه های ساختار شده، در برخی برش ها ضعف ها و آشفتگی هایی را هم در زمینه پرداخت و زمینه ها به همراه داشته است.یکی از مهمترین موارد دیگر درباره نمایش برهانی حضور موفق بازیگران آن است. مجموعه بازیگران جوان و با تجربه "کابوس ها..." به خوبی توانسته اند لحنی یک دست و هماهنگ را که بر اساس منظور و هدف و لحن اجرایی نمایش تأویل پذیر است بدست می دهند.امیرجعفری علاوه بر طنز شیرینی که در کلام و بازی اش دارد به خوبی توانسته بار معنایی و گفتار کلید معنا را در اختیار بگیرد و در فرصت مطلوب به درستی در معرض انتقال قرار دهد. مجید صالحی هم در نقش یک جوان شوخ طبع و در معرض آسیب امروزی حضوری موفق و تأثیرگذار دارد و در کنار واقع گرایی ارائه نقش از سوی ستاره پسیانی زوج موفقی را با هم ساخته اند.افسانه ماهیان در نقش دختر شکست خورده خانواده دو شخصیت بیرونی و درونی را به خوبی و در کمال باورپذیری ارائه می دهد. شیوا ابراهیمی علیرغم همه سوالاتی که درباره شخصیت او در داستان مطرح می شود، بازی خوبی را ارائه داده و امیر دلاوری نیز در کنار این مجموعه نقش باورپذیر و نزدیک به واقعیت را ارائه می کند.اما بیش از همه بازیگران ریما رامین فر و علی سرابی هستند که به واسطه چالش ها و رویدادهای مختلف داستان در معرض آزمون و امتحان قرار می گیرند و تلاش بیشتری در ارائه مطلوب نقش هایشان دارند.