پیام خطا

  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۷ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۸ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Undefined offset: 8 in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object in user_node_load()‎ (line ۳۶۹۹ of ‎/home/revayat/public_html/modules/user/user.module).

زمینه ایجاد ارتباط بین المللی فراهم شود

گفتگو با دکتر مهدی حامد سقایان پیرامون پژوهش در حوزه تئاتر دفاع مقدس:

زمینه ایجاد ارتباط بین المللی فراهم شود

دکتر مهدی حامد سقایان، محقق پژوهشگر و مدرس تئاتر جزء پرسابقه های حوزه پژوهش و تحقیق است که سال ها در کنار طرح ها و برنامه مختلف هنری و دانشگاهی حضور داشته و دانشجویان زیادی را به این حوزه از فعالیت تشویق هم کرده است.دکتر سقایان علاوه بر انجام کارهای پژوهشی فراوان در رویدادهای مهم مربوط به پژوهش تئاتر هم حضور داشته که از جمله آنها می توان به دبیری چهارمین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت در دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. در این همایش عده زیادی از دانشجویان و مدرسان تئاتر کشور با مقالات و مباحث مختلف درباره تئاتر دفاع مقدس و مقاومت حضور داشتند:شما علاوه بر تدریس، تحقیق و پژوهش در حوزه تئاتر، امسال دبیر چهارمین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت در دانشگاه تربیت مدرس بوده اید. به نظر شما برگزاری همایش ها و سمینارهای مختلف در عرصه تئاتر و تئاتر دفاع مقدس چقدر می تواند تاثیرگذار باشد و در شکل گیری این گونه نمایشی نقش داشته باشد؟•یقینا، خیلی موثر است. در دو دوره ای مفهوم زیبایی و هنر برای مردم تفاوت هایی با دوره قبل از آن ها یا هر دوره دیگر تاریخی دارد. مردم در دوران خودشان زندگی می کنند و دوست دارند شاهد هنری باشند که منعکس کننده شرایط زمانه و داوران آنها باشد. یا اینکه دست کم ثمره یک روند تاریخی باشد. مردم می خواهد این نتیجه را احساس کرده و به آن اعتقاد پیدا کنند. ما برای دستیابی به این نتیجه مطلوب می بایست زمینه ها و شرایط لازم را فراهم کنیم. تحقیق علمی و پژوهش کاربردی، یکی از مهمترین مقدمات زمینه سازی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. یکی از مهمترین راهکارها هم جریان درست نقد علمی است، اگر اجازه بدهیم نقد درست انجام بگیرد، ارزیابی های محیطی از جریان پویایی چون تئاتر دفاع مقدس ظهور و بروز پیدا می کند. باید بتوانیم از برآیند این افکار برای شکل گیری آینده مطلوب خودمان استفاده کنیم. قطعا وجود سمینارها و همایش های پژوهشی و علمی در این مسیر مثمر ثمر خواهد بود.به نظر شما در حال حاضر مهمترین مشکلات فراروی امر پژوهش و تحقیق در کشور ما چه مواردی است؟•مشکل پژوهش در کشور ما به یک مشکل عمومی مبدل شده است، چه در مراکز دانشگاهی و چه در مراکز غیر دولتی مقوله ای تحت عنوان پژوهش زیاد جدی گرفته نمی شود. این مسئله دلایل متعددی دارد، اول آنکه ؛ بودجه هایی که به این امر اختصاص داده می شوند بسیار اندک و ناچیز هستند و دوم اینکه: برنامه ریزی در این رابطه معمولا ضعیف و سطحی بوده است. البته همواره تلاش شده که دانشگاههای ما به سطح مطلوب کیفیت علمی برسند. اما تحقیق این هدف صرفا از راه ارائه مقالات و انجام پژوهشها میسر نیست. بلکه ما باید دنبال دانشی باشیم که حاصل انجام تحقیق و پژوهشهای علمی و کارهای جدی و کارشناسانه دانشگاهی است.شما در حوزه دانشگاهی و در زمینه تولید پژوهشهای تئاتر دفاع مقدس در میان دانشجویان همیشه به رویکردهای تازه اشاره داشته اید؟•ما در حوزه تئاتر و به ویژه تئاتر دفاع مقدس همیشه به نسل جوان و پویا نیاز داشته و خواهیم داشت. نسلی که علاقه مند باشد و خودش را با مسائل و مضامین دفاع مقدس درگیر کند مسلما باعث پویایی این گونه نمایشی خواهد شد. از طرفی هم احساس می شود که طی این سال هایی که سمینارهای متعددی با موضوع تئاتر برگزار می شود، ما به نوعی بارکد و تکرار، در زمینه مباحث مختلف- مواجه بوده ایم. این تکرار و رکود حتی در زمینه سخنرانی ها و پژوهشگران و افراد هم مشاهده می شود. بنابراین مهم است که از این بن بست به نوعی رهایی یابیم . یکی از راههای مهم و اصلی برون رفت از این چالش توجه و سرمایه گذاری بر روی دانشجوها و جوانان است.آیا ما تا بحال برنامه خاصی هم برای فعالان حوزه تئاتر داشته ایم. به عنوان مثال آسیب شناسی تولید تئاتر چقدر در محورهای اصلی برنامه ها و سمینارهای تئاتری ما مورد توجه قرار گرفته است؟•خب مسلما این خیلی خوب است که کارگردانان ، بازیگران و پژوهشگران با اشکالاتی که در روند تولید یک نمایش دفاع مقدسی تا مرحله اجرا ممکن است پیش بیاید آشنا شوند. خیلی از هنرمندان و پژوهشگران مدعی این امر هستند که فعالیت های مربوط به تئاتر دفاع مقدس موسمی و موقتی بوده و همین نکته از مهمترین آسیب های این گونه نمایشی است. مثلا خیلی ها می گویند که ما حتی یک سالن مخصوص اجرای نمایش های دفاع مقدس نداریم. یا اینکه برنامه های در نظر گرفته شده برای تئاتر دفاع مقدس تنها به همین همایش ها، سمینارها و جشنواره ها محدود است. این یک ایراد منطقی است و باید تلاش کنیم که با طرح آنها، آسیب شناسی کارشناسانه و علمی و رفع کاستی ها به نتایج مطلوب و مورد نظرمان نزدیک شویم.شما برای ترویج و گسترش پژوهش و انتقال آن به نسل های آینده تئاتر کشور چه راه کارهایی را پیشنهاد می کنید؟•پیش از هر چیز باید به جوانانمان بیاموزیم که تفکر انتقادی چیست و چطور می توان خود، جامعه و زندگی را به شکلی درست و سازنده به نقد کشید. جوانان و نسل های جدید ما باید بتوانند طرح و ایده بدهند و این ایده ها را جدی بگیرند. ما باید در کنار اینها پروسه درست و مطلوب انجام پژوهش و تحقیق را به طور جدی تر به نسل های جدید تئاتر بیاموزیم و به انجام آن توصیه کنیم و به معرفی نمونه های موفق و مطلوب پژوهشهای تئاتری ایران و جهان برای آنها بپردازیم. نکته مهم دیگر ایجاد ارتباط های بین المللی برای جوانان است . آنها باید بتوانند در سمینارهای بین المللی شرکت کنند و نتایج مطلوب این سمینارها به داخل منتقل نمایند. نکته مهم در حوزه تئاتر و هر هنر دیگر آن است که در این رابطه فرایند آموزش، پژوهش و تولید از هم جدا نیستند و باید با هم رشد کنند و در کنار یکدیگر مورد توجه قرار بگیرند.