تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت

تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور چهره های هنری، عصر سه شنبه ۱۲ بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تئاتر دفاع مقدس؛  در این مراسم که با یادی از شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو آغاز شد، با حضور مادر و برادر شهید مسعود تواضع از شهدای عرصه تئاتر، از این شهید هنرمند تجلیل به عمل آمد. سپس سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سخنانی کوتاه، توجه به پویش های اجتماعی و مسئولیت پذیری در اجتماع را از جمله نکاتی ذکر کرد که در این جشنواره به آن ها توجه شد. وی در بخش هایی از سخنان خود گفت:« در سال گذشته که دبیرخانه در حال تدارک بود همکاران من شرایطی را فراهم کردند که آثاری به جشنواره راه پیدا کنند که مخاطبان از دیدن آنها لذت ببرند. امسال سالی پر از گفتگو، نقد و اظهار نظر بود. این فرصتی است برای جشن بزرگ تئاتر ایران، فرصتی است برای تبادل اندیشه و احساس است. » وی ادامه داد:« این جشنواره بر اساس یک برجسته سازی معنوی و موضوعی به دو موضوع توجه داشته است. ابتدا پویش های اجتماعی همراه با پویش من صدای آب هستم و دیگری توجه به مسئولیت پذیری هنر و جامعه.» یکی از بخش های ویژه مراسم اختتامیه جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر، تجلیل از علی رفیعی کارگردان مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران بود که با حضور محمود کلاری، رضا کیانیان و حسین پاکدل انجام شد. محمود کلاری در سخنانی درباره علی رفیعی گفت: آمده‌ام درباره کسی حرف بزنم که نمی‌دانم از کدام ویژگی‌اش برایتان بگویم. بدون اغراق هنرمندترین کسی که به معنای واقعی هنرمند شناخته‌ام علی رفیعی بوده است. چه خوشبختم که این افتخار نصیبم شده که در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر از او تجلیل می‌کنند تا من نیز در این برنامه از او سخن بگویم. هرچند این بزرگداشت بسیار با تاخیر انجام می‌شود. این فیلمبردار با سابقه سینما توضیحاتی درباره آشنایی اش با رفیعی بیان کرد و یادآور شد: حضور من در برنامه بزرگداشت امشب، به واسطه دیدار دیرینه من و اوست. نزدیک ۲۵ سال پیش به بهانه اولین فیلمش با او ملاقات کردم. هرچند آن فیلم هرگز ساخته نشد تا اینکه ده سال پیش برای ساخت فیلم «ماهی‌ها هم عاشق می‌شوند» دوباره کنار هم قرار گرفتیم. کلاری افزود: همیشه فکر می‌کردم کسی که از سینما به تئاتر بیاید، باید دوباره ارزیابی شود ولی تا جایی که می‌دانم در حال حاضر سینمایی‌ها خیلی راحت به تئاتر می‌آیند و با آغوش گرم از آنها استقبال می‌شود اما بسیار دردناک است که علی رفیعی در تمام مدت زندگی خود فقط دو فیلم ساخته است. وی با اشاره به زیبایی شناسی منحصر به فرد رفیعی در سینما و تئاتر، افزود: او در درک و شناخت زیبایی‌شناسی در تئاتر و سینما حرف اول را می‌زند و من همواره عاشق کارهای او بوده‌ام. او در زیبایی شناسی تئاتر ما نقشی ماندگار داردو تئاتری که رفیعی کار می‌کند، می‌تواند زمینه آموزشی برای دانشجویان سینمایی داشته باشد. سپس حسین پاکدل درباره علی رفیعی گفت: تئاتر ما به راحتی می توانست علی رفیعی را نداشته باشد همانطور که ادبیات ما می توانست حافظ را نداشته باشد. اگر از ادبیات ما حافظ را می گرفتیم چیزی برای گفتن نداشت و اگر تئاتر ما علی رفیعی را نداشت تئاتر بود اما مطلقا زیبا نبود. او تنها یک کارگردان نیست، عصاره تاریخ ادبیات و زیبایی شناسی ایران است. رفیعی تنها یک علی رفیعی نیست بلکه دکتر استاد و کارگردان نیز است. وی ادامه داد: اگر در قدیم می خواستند بگویند کسی چیزی دارد، به او حکیم می گفتند، علی رفیعی نیز به عقیده من حکیم هنر ایران است. او شاعر است شعر می گوید و در آثار خود حتی از چوپ، صندلی و پارچه استفاده می کند گویی آنها شعر می گویند. من به این فکر می کردم که علی رفیعی را با چه شاعری می توان مقایسه کرد؟! در بین شاعران به لحاظ تصویرسازی در شعر رفیعی را می توان با دهلوی و حسین منزوی مقایسه کرد. وی مجسمه ساز نیز هست و در صحنه حیرت می آفریند تمام بازیگرانش باشکوه هستند و در صحنه می درخشند وی جامعه شناس نیز هست و آثار خود را در صحنه خلق می کند و در تمام آثارش از آب استفاده می کند. وی یک انسان هنرمند کامل است. رفیعی در آثاری که می آفریند به شدت ایرانی است. در ادامه رضا کیانیان با بیان جمله «سلام به علی رفیعی»، یادآور شد: در تئاتر به سه معلم مدیون هستم، اول از همه برادرم که بنیان های فکری من را در هنر شکل داد. دومین نفر حمید سمندریان که الان حتما در بهشت تئاتر درس می دهد. سومین نفر علی رفیعی که ایشان در صحنه تئاتر وسعت نظر دارد، در زیبایی شناسی، بازیگری و تفکر وسعت نظر دارد. من در تئاتر از ایشان یاد گرفته ام. من وسعت نظر در تئاتر، حرکت، بازیگری ، زیبایی شناسی و تفکر را از غلی رفیعی آموختم.» وی اظهار کرد: در تمام جهان مفاخر خود را ارج می نهند. متأسفانه حمید سمندریان در میان ما نیست. دولت با افتخار باید تئاتری خصوصی بسازد و در اختیار دکتر علی رفیعی قرار دهد. الان مدرسه حمید سمندریان چه حالی دارد؟ مدرسه و تئاتر خصوصی دکتر علی رفیعی کجاست؟ سپس علی رفیعی در میان تشویق ایستاده حاضران و در حالیکه تحت تأثیر قرار گرفته بود، روی صحنه تالار وحدت حضور پیدا کرد. وی با بیان اینکه ۱۲ صفحه تایپ شده را برای خواندن آماده کرده بود ولی به گفتن چند سطر بسنده می کند، خطاب به مسئولان فرهنگی گفت: مهمترین وظیفه تئاتر و مهمترین رسالت کارگردان، منتقل کردن شعف بازیگری به بازیگر و انتقال شعف تماشا کردن به تماشاگر است. اگر این اتفاق نیفتد، تئاتر کمترین ارزشی برای هیچ کس ندارد. وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اما جناب وزیر مطمئن باشید که این شعف در زیرزمین‌ها و انباری‌های تئاتر شهر به دست نمی‌آید. وی با ابراز تاسف از وضعیت سالن‌های تئاتر افزود: ۴۰ سال از جمهوری اسلامی می‌گذرد اما کمترین قدمی برای تئاتر بر داشته نشده است. حتی وقتی جوانان از سر استیصال، نیاز و عشق خانه های کلنگی اجاره می‌کنند و با خون دل پول خود را برای تئاتر هزینه می‌کنند، باز هم آن شعف حاصل نمی‌شود. وی به ذکر خاطره ای از دوران دانشجویی اش در فرانسه پرداخت و به خاطره افتتاح یک سالن تئاتر در یکی از شهرهای فرانسه به دست آندره مالرو وزیر وقت فرهنگ فرانسه اشاره کرد و گفت:« من از آن مراسم که مالرو سخنرانی کرد یک جمله آن هنوز در ذهنم مانده است. مالرو گفت:« تئاتر در جوامع امروز همان نقشی را دارند که کلیسا ها در سالهای دور در بین جوامع داشته اند.» این کارگردان صاحب نام تئاتر ایران، تصریح کرد: هنرمند در ایران از احترامی که شایسته اوست و از ثبات حرفه‌ای برخوردار نیست و تماشاگر هم سر در گم است. تئاتر بسازید! به هنرمندان تئاتر احترام بگذارید. تئاتر در تمام جوامعی که ما از آن ها پیروی می‌کنیم، حکم بازتاب دهنده و منعکس کننده آرمان‌ها و رویاهای مردم آن جامعه را دارد. تئاتر مرکز ثقل انتقادها و گفتنی‌های خود به دولتمردان است. در این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف رقابتی جشنواره نیز معرفی شدند و کارنامه کاری جشنواره سی و پنجم هم بسته شد. بخش مسابقه جوانان طراحی گریم سمیه ارقبایی برای طرای گریم نمایش «یتیم خانه فونیکس» برگزیده طراحی لباس سیامک دورانی برای طراحی لباس نمایش «یتیم خانه فونیکس» برگزیده طراحی نور شهاب مهربان‌پور برای طراحی نور نمایش «لوسیا» برگزیده طراحی صحنه سیاوش عالی‌پور برای طراحی صحنه نمایش «سرگذشت نا به هنگام زنی که مدام می‌خندید» تقدیر داود مورگان برای طراحی صحنه نمایش «یتیم خانه فونیکس» برگزیده بازیگری مرد حسین پورکریمی برای بازی در نمایش «چهل گیس و حسن کچل» برگزیده کاظم سیاحی برای بازی در نمایش «هاروی» تقدیر مسعود کرامتی برای بازی در نمایش‌های «هاروی» و «نگاهمان می‌کنند» تقدیر بازیگری زن ساناز موسوی برای بازی در نمایش «سرگذشت نابهنگام زنی که مدام می‌خندید» تقدیر پانته‌آ مرزبانیان برای بازی در نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» برگزیده شیدا خلیق برای بازی در نمای «نگاهمان می‌کنند» تقدیر نمایشنامه نویسی محمدرضا طاهری و فاطمه رضایی برای نگارش نمایشنامه «دا» برگزیده مهسا غفوریان و مهدی ضیاء چمنی برای نگارش نمایشنامه «اکسیژن» تقدیر کارگردانی شکوفه طاهری برای کارگردانی نمایش «کابوس شب نیمه تابستان» تقدیر افشین زمانی برای کارگردانی نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» برگزیده بخش مسابقه مرور طراحی گریم مجید ادراکی برای طراحی گریم نمایش «مرگ آنجل‌ها» تقدیر موسیقی احسان آنالویی برای موسیقی نمایش «چیدا» برگزیده طراحی لباس سمانه احمدی مطلق برای طراحی لباس نمایش «چیدا» تقدیر طراحی نور علی قربانی فرد برای طراحی نور نمایش «افراسیاب» تقدیر طراحی صحنه روح الله امامی برای طراحی صحنه نمایش «زمستان بود» تقدیر مرتضی نجفی برای طراحی صحنه نمایش «قاقمان» برگزیده بازیگری مرد سعید زندی برای بازی در نمایش «گاهی» تقدیر هدایت هاشمی برای بازی در نمایش «افسانه ببر» برگزیده اصغر همت برای بازی در نمایش «پرتره مرد ریخته» جایزه ویژه علیرضا آراء برای بازی در نمایش «ناسور» تقدیر بازیگری زن الهام شعبانی برای بازی در نمایش «خواب زمستانی» تقدیر نسیم ادبی برای بازی در نمایش «ناسور» برگزیده الهام نامی برای بازی در نمایش «پرسه‌های موازی» تقدیر نمایشنامه نویسی (مرور تئاتر ایران) پیام لاریان برای نگارش نمایشنامه «پرسه‌های موازی» تقدیر باقر سروش برای نگارش نمایشنامه «پستو» تقدیر در این بخش هیات داوران برگزیده ای نداشت. کارگردانی ( مرور تئاتر ایران) پیام لاریان برای کارگردانی نمایش «پرسه¬ های موازی» تقدیر امین ابراهیمی برای کارگردانی نمایش «زمستان بود» تقدیر در این بخش هیات داوران برگزیده ای نداشت. بخش مسابقه محیطی، تعاملی، آلترناتیو و دیگر گونه های تئاتر بیرونی تئاتر محیطی الف- طراحی فضا و فضاسازی سعید بهنام و نسیم ریاضی و نسرین فرشباف برای نمایش «برگرد مرا ببین» برگزیده ب- طرح و ایده حسین توازنی‌زاده برای نمایش «پروانه» برگزیده ج- بازیگری زن تینا یونس‌تبار، پرستو قربانی و آبان حسین‌آبادی برای نمایش «پروانه» برگزیده نیلوفر ندایی برای نمایش «برگرد مرا ببین» تقدیر د- بازیگری مرد مرتضی ضرابی برای نمایش «خرده ریز» تقدیر بانی‌پال شومون برای نمایش «برگرد مرا ببین» برگزیده هـ- کارگردانی سعید بهنام خانیکی و نسیم ریاضی و شیرین فرشباف برای کارگردانی نمایش «برگرد مرا ببین» برگزیده تئاتر خیابانی الف- موسیقی احمد جعفری برای نمایش خیابانی «مستند پخش نشده میرزا» برگزیده علی سینا رضانیا برای نمایش «فیش» تقدیر ب- طراحی فضا و فضاسازی مسعود براهیمی و جلال کاشانی برای نمایش «زیرزمین» برگزیده ج- طرح و ایده کاوه مهدوی برای نمایش «فیش» برگزیده د- بازیگری زن (خیابانی) رستا رضوی برای نمایش «فیش» برگزیده دلارام ترکی برای نمایش «زیرزمین» تقدیر هـ- بازیگری مرد مهدی ضیائیان‌پور برای بازی در نمایش‌های «مستند پخش نشده میرزا» و «چهار طبقه» تقدیر فرامرز قلیچ خانی برای نمایش «فیش» برگزیده محمدهادی عطایی برای نمایش «چهار طبقه» تقدیر امین چاه شوری برای نمایش «هرچی سنگه مال پای لنگه» تقدیر و- کارگردانی محمدهادی عطایی برای نمایش «چهار طبقه» تقدیر مسعود براهیمی برای نمایش «زیرزمین» برگزیده ابوالفضل طبسی برای نمایش «بزم و رزم» جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه بین الملل طراحی گریم و ماسک سارا اسکندری برای طراحی گریم نمایش «رویای نیمه شب تابستان» برگزیده بخش بین الملل ماریتا گولومهوا برای طراحی ماسک نمایش «من، سیزیف» تقدیردر بخش بین الملل موسیقی فرشاد فزونی برای موسیقی نمایش «خوشبختی¬ های کوچک سوسک شدن» برگزیده بخش بین الملل طراحی لباس شیما میرحمیدی برای طراحی لباس نمایش «رویای نیمه شب تابستان» برگزیده طراحی صدا لیزاوربلن برای طراحی صدا نمایش «یک» برگزیده طراحی صحنه امیرحسین دوانی برای طراحی صحنه نمایش «صور اسرافیل» برگزیده مصطفی کوشکی برای طراحی صحنه نمایش «رویای نیمه شب تابستان» تقدیر بازیگری مرد پارسا پیروزفر برای بازی در نمایش «ماتریوشکا» برگزیده بخش بین الملل بازیگری زن فاطمه نقوی برای بازی در نمایش¬ های «صور اسرافیل» و «دیابولیک رومئو و ژولیت» برگزیده بخش بین الملل نمایشنامه نویسی سیاوش پاکراه برای نگارش نمایشنامه «صور اسرافیل» تقدیر بخش بین الملل حسین پاکدل برای نگارش نمایشنامه «کابوس حضرت اشرف» برگزیده بخش بین الملل کارگردانی سیامک احصایی و حمید پورآذری برای کارگردانی نمایش «خانه ابری» جایزه ویژه بخش بین الملل عامر مسافر آستانه برای کارگردانی نمایش «صور اسرافیل» تقدیربخش بین الملل جرزی زون برای کارگردانی نمایش «همسرایی یتیمان» برگزیده بخش بین الملل همچنین در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر سی و پنجم از نمایش های موضوعی «بزم و رزم»، «املت با گوجه ایرانی»، «بازگشت»، «و هزار سال و یک روز» و «مهراه عشق» قدردانی شد. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هم از نمایشنامه های «نگاهمان می کنند» نغمه ثمینی، «پستو» باقر سروش و «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» و «پرواز ۷۴۷» حمایت خود را اعلام کرد. بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس نیز به بیژن مرادی، بهنام کاوه و شقایق فتحی جایزه داد. از حواشی مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حضور بیش از ظرفیت افراد در تالار وحدت بود که این امر باعث شد تا تعدادی از کاندیداهای دریافت جایزه جایی برای نشستن نداشته باشند. سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری سعید اسدی از ۱ تا ۱۲ بهمن ماه برگزار شد.